שביל רכבת העמק / אהרל'ה ברינדט
95 ק"מ היה אורכה של "רכבת העמק" העות'מנית שפעלה ברחבי ארץ ישראל החל מ 1904. רכבת היוותה (כחלק מהרכבת החיג'אזית) פריצת דרך בתנועת הרכבות במזרח התיכון, למרות ש-12 שנה קודם לכן, בספטמבר 1892 כבר החלה בפעולה הרכבת המיוחדת בין יפו לירושלים.
בימים אלה יצא לאור ספרון חביב בשם "שביל רכבת העמק", מדריך טיולים בעקבות רכבת העמק, אותו כתב אהרל'ה ברינדט. ברינדט מצוי בתעשיית הספרים מזה מספר שנים והוא מבעלי חנות הספרים הגדולה "דורון ספרים" ברחוב איבן גבירול 147 בתל-אביב. באחרונה הקים אהרל'ה ברינדט גם הוצאת ספרים תחת המותג "דורון ספרים" ובין הספרים שהפיק השנה היה גם "שביל רכבת העמק".
את מדריך הטיולים המיוחד הזה, המציע למטייל 150 ק"מ של שבילים ודרכים, גם בנתיבים הסמוכים למסילה שהייתה, ערך יעקב שקולניק, איש תיירות וותיק, שכיהן תקופה ארוכה כעורך מגזין התיירות והטיולים "ארץ וטבע".
שביל רכבת העמק הוא המדריך הראשון והיחיד כרגע המציע שביל טיול לאורך מסילת הרכבת הטורקית. המדריך, הכולל גם שפע של מפות ותצלומים, מוביל את המטייל לאורך תוואי המסילה כולו. הסיור בשביל והביקור בתחנות הרכבת ובגשרים הישנים, הוא ללא ספק מסע עבר נוסטלגי מרתק אל הנופים של עמקי הצפון.
אורכה של מסילת רכבת העמק, בין התחנה הראשית בחיפה, לתחנת חמת גדר (אל חמה), התחנה האחרונה שהוקמה בתחום ארץ ישראל המערבית הוא כ-95 ק"מ, אך לדברי אהרל'ה ברינדט, הספר שביל רכבת העמק מביא את המטייל למסלול ארוך יותר, מכיוון שהוא מעשיר את אוהב הטיולים באתרי הטבע באיזור ואתרי העבר השוכנים בקרבת תוואי המסילה עצמה.
הספר מחולק של 14 פרקי טיול, כשאורך כל אחד מהמסלולים (פרקים) נע בן 8-15 ק"מ. שביל רכבת העמק, מיועד למטיילים ברגל, אך מתאים גם לרוכבי האופניים ולטיולי משפחות ברכב פרטי. פרק מיוחד בספר עוסק בתולדות מסילות הברזל בארץ ישראל, באישים שהשפיעו על הקמתה ובהתפתחותה בימי המנדט הבריטי (אילן שחורי)
|